Statement

If the mass media industry stops creating new images, I would have to find another job.

My work seeks to re-contextualize images that come from the consumerist culture, those recognized by a specific locality or by the entire planet. My interest is to discover and appropriate the political, social, and visual qualities of those images. More than a critic to our globalized era and its capitalist system of image production, my work seeks to give value and celebrates the possibilities that mass media can offer to the artistic work.

Personally, I consider the exercise of painting as a conceptual resource instead of a technique or support for a specific concept. My work is related to the discursive dimension of the art tradition and its link with the present time, rather than with the craft skills associated with it. Painting’s two-dimensionality is put at the service of the formal contemplation of massive culture and the traffic of visual –and audiovisual– references, always on a global scale.

Consuming is how I understand those contexts where I have to work: walking through supermarkets, observing window shops, checking the local hashtags of social media, or watching television until late at night. My way of understanding a community is, precisely, consuming what they consume. I have always believed that visual signs do not belong to those who created them, but to those who consume them.

I put this in practice through the collection of graphic material in a physical or digital way: grocery labels and boxes, press cuttings from magazines and newspapers, photographs with my mobile or Internet screenshots. All this material will derive into pictorial interpretations, giving signs new meanings.

For me, mass media and everyday images are a mirror of those who consume them, a chance for a painting to belong to the world and an excuse to strengthen ties between human beings.

-Marco Arias, 2020.


Si algún día la industria de los medios de comunicación dejara de crear nuevas imágenes, tendría que buscarme otro trabajo.

Mi obra busca recontextualizar, a través de interpretaciones materiales y de sentido, imágenes provenientes de la cultura del consumo, reconocidas por una localidad específica o por el planeta entero. Mi interés es apropiarme no sólo de los signos, si no que también de sus cualidades políticas, sociales y sensibles. Más que una crítica al contexto globalizado y al sistema capitalista de producción de imagen, mi trabajo busca celebrar y poner en valor las posibilidades que permiten los medios de comunicación al contexto artístico: la pintura de un Pokemón puede ser un acontecimiento político, tal como una caja de cereales una bella escultura.

Consumiendo es cómo entiendo los contextos donde debo trabajar: paseando por supermercados, mirando vitrinas de tiendas, recortando titulares sensacionalistas, revisando los hashtags locales de las redes sociales o viendo televisión local hasta altas horas de la noche. Mi manera de entender una comunidad es, precisamente, consumiendo lo que consumen. Entiendo las imágenes de masas como elementos identitarios, signos que dan sentidos de pertenencia cultural. El animé, Kanye West, la música K-Pop, o los políticos de mi país, no pertenecen quienes los crearon, sino que quienes los consumen: pertenecer es consumir (o ser consumido).

Lo anteriormente dicho se concreta a través de la recolección de material, ya sea de manera física o digital: productos vendidos en supermercados, recortes de revistas y diarios, fotografías en la calle o pantallazos de televisión e Internet. El resultado de todo ello deriva en re interpretaciones materiales y de sentido desde lenguajes artísticos, principalmente desde la pintura.

Para mí, los medios de masas son un espejo de quien los consume. Si el contexto artístico absorbe esta capacidad icónica, la obra de arte podrá ser también un acontecimiento transversal en la vida de las personas, tal cual un video viral o un McDonald’s en medio de la carretera. Los medios de masas son la posibilidad que tiene una pintura de pertenecer al mundo. Una excusa para comunicar y estrechar lazos entre las personas.

Marco Arias, 2020.

“Rei Ayanami (or Venus)” – Combo Breaker exhibition, january 2018.